Zánik myšlenky pokroku

To chci

Polský sociolog prostřednictvím vývoje myšlenky pokroku charakterizuje směřování tzv. moderní mentality od osvícenství po současnost. Modelová idea pokroku spočívá ve ztotožnění pokroku vědění, vědy a civilizace s osvobozením člověka. Objevila se, když osvícenství začalo chápat problém smyslu světa nikoli jako teologický problém, celý popis

Uloženo v:

Podrobná bibliografie

Hlavní autor
Zdzisław Krasnodębski, 1953-
Další autoři
Kateřina Tichá
Typ dokumentu
Knihy
Fyzický popis
304 s. ; 21 cm
Vydáno
Červený Kostelec : Mervart, 2006
Témata
ISBN
80-86818-25-X

Instituce:

Informace o knihovně

MARC

LEADER 00000nam a2200000 a 4500
001 2556058
003 CZ-PrMKP
005 20061001000000.0
008 171202s2006----xr------------------cze--
015 |a cnb001689104 
020 |a 80-86818-25-X 
040 |a ABG001  |b cze 
100 1 |a Krasnodębski, Zdzisław,  |d 1953-  |7 xx0053066  |4 aut 
245 1 0 |a Zánik myšlenky pokroku /  |c Zdzisław Krasnodębski ; [z pol. orig. přel. Kateřina Tichá] 
260 |a Červený Kostelec :  |b Mervart,  |c 2006 
300 |a 304 s. ;  |c 21 cm 
520 2 |a Polský sociolog prostřednictvím vývoje myšlenky pokroku charakterizuje směřování tzv. moderní mentality od osvícenství po současnost.  |b Modelová idea pokroku spočívá ve ztotožnění pokroku vědění, vědy a civilizace s osvobozením člověka. Objevila se, když osvícenství začalo chápat problém smyslu světa nikoli jako teologický problém, nýbrž jako problém čistě filozofický. Na počátku měl pokrok ovládat přírodu... Avšak proces budování společnosti, a její další rozvoj, neznamenal nárůst štěstí. Později, podle Maxe Webera, přestává být pokrok zřejmý, dějiny sice představují rozvoj lidského rozumu, ale samotný rozum odkrývá stále více svá omezení. Vědění postupuje kupředu a zvětšuje se svoboda. Člověk jest stále více racionálnější, svobodnější, není však lepší ve smyslu etickém, ale ani není šťastnější. Podle Marcuse taková racionalizace znamená morální korupci a nedostatek štěstí, jež nemohou nahradit konzumní, povrchní a zdánlivé příjemnosti. Habermas obnovuje kantovskou myšlenku jednoty rozumu, jakož i 
520 8 |a přesvědčení o jeho emancipační a moralizující síle. Současnost zpochybňuje i první předpoklady, spočívající u základní formule pokroku. Dnes se mluví o mnohosti navzájem nesouměrných paradigmat: rozvoj vědy je nahlížen coby následek odlišných, neslučitelných struktur, z nichž každá má vlastní základní pojmy a pravidla. Dokonce i v této oblasti přestává být pokrok zřejmý! Polský sociolog a filozof systematicky interpretuje myšlenku pokroku optikou jednotlivých koncepcí od osvícenství po současnost (Kant, Weber, Marcuse, Habermas). Prostřednictvím dané filozofické a sociologické kategorie odhaluje vývoj tzv. moderní mentality. 
600 1 4 |a Kant, Immanuel,  |d 1724-1804  |7 jn19990004171 
600 1 4 |a Habermas, Jürgen,  |d 1929-  |7 jn19990003036 
600 1 4 |a Weber, Max,  |d 1864-1920  |7 jn19990008962 
600 1 4 |a Marcuse, Herbert,  |d 1898-1979  |7 jn19990005390 
700 1 |a Tichá, Kateřina  |7 hka2010597794  |4 trl 
765 1 |t Upadek idei postępu 
910 |a ABG001  |b L 13091 
996 |b 3789146  |c L 13091.2  |h L1e  |l Novodvorská  |s A  |n 18  |a 99999  |t ABG001.3789146 
996 |b 3783877  |c L 13091.1  |h L1e  |l Ládví  |r Naučná literatura  |s A  |n 25  |a 0  |t ABG001.3783877 
996 |b 3789147  |c L 13091.3  |h L1e  |l Opatov  |r Naučná literatura pro dospělé  |s A  |n 18  |a 0  |t ABG001.3789147