Problém "cogito, ergo sum"
Autor pojednání chce doplnit Descartův princip „cogito, ergo sum“, resp. „ego sum, ego existo“, jeho prehistorií. Staví otázku: jak to, že žádného antického skeptika nenapadlo, že mé já je nepochybné, zatímco u sv. Augustina najdeme myšlenku o nepochybné jistotě sebe sama třikrát. Tato jistota se týká psychofyzické osoby, nikoli … celý popis
Uloženo v:
Podrobná bibliografie
- Hlavní autor
- Typ dokumentu
- Články
- Publikováno v
- Filosofický časopis. -- ISSN 0015-1831. -- Roč. 56, č. 4 (2008), s. 489-499
- Témata
- Popis jednotky
- Abstract © vydavatel
Instituce:
Výběr článků v českých novinách, časopisech a sbornících - ANL
Záznam není součástí řezu, pro plné zobrazení přejděte do hlavního portálu Knihovny.cz.
MARC
LEADER | 00000naa a2200000 a 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | an20081151047 | ||
003 | CZ PrNK | ||
005 | 20081128130235.0 | ||
007 | ta | ||
008 | 081001s2008 xr f 000 0 cze | ||
040 | |a ABA001 |b cze |9 2 | ||
041 | 0 | |a cze |b eng |b ger | |
072 | 7 | |a 165 |x Teorie poznání. Epistemologie |2 Konspekt |9 5 | |
080 | |a 165.12 |2 MRF | ||
080 | |a 130.31 |2 MRF | ||
080 | |a 165.242.1 |2 MRF | ||
080 | |a 14(37/38) |2 MRF | ||
080 | |a 14(100)"15/20" |2 MRF | ||
100 | 1 | |a Sobotka, Milan, |d 1927-2024 |7 jk01120262 |4 aut | |
245 | 1 | 0 | |a Problém "cogito, ergo sum" / |c M. Sobotka |
500 | |a Abstract © vydavatel | ||
520 | 3 | |a Autor pojednání chce doplnit Descartův princip „cogito, ergo sum“, resp. „ego sum, ego existo“, jeho prehistorií. Staví otázku: jak to, že žádného antického skeptika nenapadlo, že mé já je nepochybné, zatímco u sv. Augustina najdeme myšlenku o nepochybné jistotě sebe sama třikrát. Tato jistota se týká psychofyzické osoby, nikoli vědomí samého jako u Descarta, nicméně autor má za to, že k stanovení jistoty sebe sama přispělo zabývání se sebou samým v náboženské reflexi. Tím je získán pro já vlastní prostor mimo působení věcí. Na tento intenzivní vnitřní život křesťana navázalo světské umění v lyrice trubadúrů, v poezii, v epice u Ariosta a Torquata Tassa atd. Zpochybnění věrohodnosti smyslových kvalit v první polovině 17. století přispělo ke koncepci „uzavřeného vědomí“. Druhou rovinu rozboru tvoří konfrontace mezi starověkým založením poznání v tom, co je poznáváno, a mezi novověkým založením poznání v poznávacím vědomí. Hegel obnovuje antický vzorec poznání, nicméně považuje novověké stanovisko vědomí za součást cesty poznání k „absolutnímu vědění“ | |
546 | |a Anglické a německé resumé | ||
600 | 1 | 7 | |a Descartes, René, |d 1596-1650 |7 jn19990001725 |2 czenas |
600 | 0 | 7 | |a Aristotelés, |d 384 př. Kr.-322 př. Kr. |7 jn19981000140 |2 czenas |
600 | 0 | 7 | |a Augustin, |c svatý, |d 354-430 |7 xx0003884 |2 czenas |
600 | 1 | 7 | |a Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, |d 1770-1831 |7 jn19990003303 |2 czenas |
650 | 0 | 7 | |a vědomí |7 ph127380 |2 czenas |
650 | 0 | 7 | |a subjekt (filozofie) |7 ph135780 |2 czenas |
650 | 0 | 7 | |a já (filozofie) |7 ph114769 |2 czenas |
650 | 0 | 7 | |a antická filozofie |7 ph118484 |2 czenas |
650 | 0 | 7 | |a novověká filozofie |7 ph136915 |2 czenas |
650 | 0 | 9 | |a consciousness |2 eczenas |
650 | 0 | 9 | |a subject (philosophy) |2 eczenas |
650 | 0 | 9 | |a ancient philosophy |2 eczenas |
650 | 0 | 9 | |a modern philosophy |2 eczenas |
650 | 0 | 9 | |a ego |2 eczenas |
653 | 0 | |a cogito | |
773 | 0 | |t Filosofický časopis |x 0015-1831 |g Roč. 56, č. 4 (2008), s. 489-499 |q 56:4 |9 2008 | |
856 | 4 | 1 | |u https://kramerius.lib.cas.cz/client/handle/uuid:1367d023-18bf-4522-aca2-90def0ad38c2 |q text/pdf |y Plný text |4 N |
910 | |a ABA001 | ||
990 | |a RS | ||
998 | |a http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001151047&local_base=ANL |